Öppettider UPPHÄMTNING & BUTIK/CAFÉ



Frågor & Svar

Här har vi samlat några av de vanligaste frågorna vi får och svaren på dessa.  

Butiken/Caféet 

Vart finns er butik/café?
Vår butik ligger vid Redbergsplatsen på Ånäsvägen 20, Göteborg. Butiken och där man hämtar upp sin beställning äger rum i samma lokal, men har olika öppettider, se "Öppettider".

Hur många sittplatser har ni?
Vi har två större bord med 5 sittplatser per bord samt två fönsterbord med 2 sittplatser per bord. Vi tar inte emot bokningar på bord.

Kan man boka bord hos er?

Nej. Vi har endast bord för drop-in.

Har ni någon kundparkering?
Vi har endast en kundparkering, mitt framför vår entrédörr. Den är främst till för upphämtning av beställningar. Övriga hänvisas till närliggande parkeringsplatser, t.ex på Falkgatan, några minuter från butiken.

Får hundar följa med in i butiken?
Ja, alla djur är välkomna!

Tar ni emot kontanter?
Nej, vi tar inte emot kontanter. Vi tar endast kort och swish.

Vad har ni till försäljning i butiken?
Vi säljer främst tårtbitar (ej hela tårtor) för take-away (eller fika på plats) och vissa tillbehör till tårtor så som t.ex tårtljus, gratulationskort mm. Sortimentet varierar dag för dag, men det vi oftast har till försäljning är tårtbitar av olika slag, rawcake-bitar, smörgåstårtbitar, dammsugare mm. Vi har alltid något/några alternativ glutenfritt.

Säljer ni hela tårtor i butiken? 
Nej, inte i butiken. Hela tårtor förbeställs via vår webbshop där du hittar vårt ordinarie sortiment. Vårt ordinarie sortiment kan beställas fram till kl 10 dagen innan om det inte är fullbokat. 

Kan jag ringa er?
Nej. Vi använder oss av mejlkontakt och svarar snabbt på akuta frågor. Ej brådskande mejl besvaras inom 5 dagar. Måndag-onsdag har vi stängt och då kan det dröja till tidigast onsdag innan man får svar på sitt mejl. Ni når oss på: info@vegofika.se

Varför har ni öppet butiken/caféet så sällan? 
Vår huvudsakliga verksamhet består i att producera tårtor på beställning. Öppettiderna för detta är därför även mer generösa än butikens/caféets. Håll dig uppdaterad på våra sociala medier eller vår hemsida, under våra "Öppettider" för butik/café och upphämtning av beställningar.

Produkter/sortiment

Är allt veganskt hos er?
Ja! Allt vi säljer är 100 % veganskt.

Vad innebär det att allt är veganskt?
Allt vi säljer är helt fritt från mejerier, ägg och andra animaliska produkter. 

Har ni glutenfria alternativ?
Ja. För flera av våra produkter hittar du glutenfria alternativ i webbshopen. Observera att vi använder gluten i lokalen.

Vad betyder förkortningarna SF, GF & Raw?
SF - Sockerfritt
GF - Glutenfritt
RawNaturligt fri från raffinerat socker och gluten. Även all näring i tårtorna behålls och förstörs inte genom tillagning eller upphettning. Tårtan "bakas" med råa livsmedel som nötter och bär i sitt naturliga tillstånd.

Hur länge håller era tårtor och bakverk i kylen?
Prinsesstårta/Marsipantårta: 3-4 dagar i kyl
Frukttårta/Jordgubbstårta: 2 dagar i kyl 
Banoffeetårta: 2 dagar i kyl
Chokladtårta: 5-6 dagar i kyl
Vit Chokladtårta med hallon: 2-3 dagar i kyl (utan hallon 5-6 dagar)
Rawcakes med färska bär: 2-3 dagar i kyl (utan färska bär 5-6 dagar)
Rawcakes utan färska bär: 5-6 dagar i kyl
Smörgåstårtor: 2-3 dagar i kyl
Tårtbildstårtor: 2-3 dagar i kyl

Efter angivna dagar riskerar tårtorna ändras i utseende och kvalitet på t.ex bär, frukt, sallad, grädde, marsipan och tårtbild.
Flera av våra tårtor och bakverk går dessutom bra att frysa in.

Vilka tårtor/bakverk går bra att frysa in?
Tårtor som går bra att frysa in:
Rawcakes (plocka bort ev. färska bär på tårtan)
Chokladtårta
Vit Chokladtårta (plocka bort hallonen på tårtan)
Prinsesstårta (med risk för att marsipanen kan bli glansig)
Observera att tårtor med tårtbild eller med färska frukter och bär inte bör frysas in.

Upptining: Rawcakes går bra att tina upp ca en timme före i rumstemperatur. Övriga ovanstående tårtor tinas upp i kyl över natten. 
Hållbarhet i frys: Alla ovanstående tårtor håller sig fina i minst tre månader i frys.

Hur förvarar jag min beställning?
Alla våra tårtor och bakverk förvaras kylt. Vissa produkter klarar någon/några timmar utanför kyl beroende på temperaturen inomhus/utomhus.

Vad för storlek är det på era tårtor och tårtkartonger? 
Rawcake & Cheesecake 8-bitars: Tårtbricka på 18 cm packas i kartonger på 19x19 cm.
Bakade tårtor 8-bitars: Tårtbricka på 22 cm packas i kartonger på 22x22 cm.
Bakade tårtor 12-bitars: Tårtbricka på 25 cm packas i kartonger på 25x25 cm. 
Smörgåstårtor 6-bitars: Tårtbricka på 25 cm. Packas i kartonger på 25x25 cm. 
Smörgåstårtor 12-bitars: Tårtbricka på 32 cm. Packas i kartonger på 32x32x12 cm.

Säljer ni presentkort?
Vi säljer endast fysiska presentkort i butiken. Observera att dessa då endast kan användas som betalning i butiken/caféet. Vill du använda ett presentkort som betalning vid beställning i webbshopen? Kontakta oss via mejl, info@vegofika.se, så ordnar vi det.

Beställning

Hur beställer jag?
Lägg enkelt en beställning via vår webbshop på hemsidan - se steg för steg instruktioner under "Beställning". 

Vart hämtar jag min beställning?
Upphämtning av beställningar sker i samma lokal som butiken finns, på Ånäsvägen 20 Göteborg, i närheten av Redbergsplatsen. Observera att upphämtning av beställningar har generösare öppettider än butiken/caféet, se "Öppettider".

Kan någon annan än jag själv (beställaren) hämta upp min beställning?
Ja. Namn och eventuellt ordernummer (fyra siffror) på beställningen anges då i kassan.

Jag har angett en tid för upphämtning men vill hämta tidigare/senare, hur gör jag?
Vi kommer att se till att din beställning är klar för upphämtning önskad tid.
Vill hämta tidigare? - Om du vill hämta tidigare är din beställning eventuellt inte klar, fråga då oss via mejl på info@vegofika.se. Svar kommer då snarast från oss. 
Sen till upphämtning? - Om du är mer än en halvtimme sen eller om det närmar sig stängning meddela oss via mejl, info@vegofika.se. 

Erbjuder ni leverans?
Nej, vi har ingen möjlighet att leverera, endast upphämtning av beställningar på plats gäller.

Hur långt innan måste jag beställa?
Beställning går att lägga i webbshopen som tidigast två månader före och som senast kl. 10 dagen innan upphämtning. Vi rekommenderar att beställning läggs med framförhållning, då vi emellanåt blir fullbokade, speciellt vissa helger och högtider. Vid specialbeställningar, d.v.s. det som inte finns i webbshopen, eller större beställningar rekommenderas god framförhållning, mejla oss. Under "Fullbokade datum" kan man även se om vi redan är fullbokade ett visst datum, eller riskerar att bli. 

Hur vet jag om min order är mottagen och godkänd?
Du får en automatisk orderbekräftelse till din angivna e-post och det är denna som gäller (kontrollera skräppost om du inte fått någon). Observera att även om betalning genomförts så är inte ordern slutförd om orderbekräftelse inte kommit. Skulle det vara något problem med din order kontaktar vi dig. 
Om du skickat beställningsförfrågan via mejl - invänta alltid svar och bekräftelse från oss, annars är beställningen inte genomförd.

Varför går det inte att välja det datum jag vill ha i webbshopen?
Om det datum du vill ha inte går att välja i webbshopens bokningskalender kan det bero på:
1. Stängt (se Öppettider för upphämtning av beställning). Vi gör inga undantag för beställningar på stängda dagar. Välj i så fall ett närliggande datum om möjligt. 
2. Fullbokat (se Fullbokade datum). Vi gör inga undantag eller "klämmer" in fler. Är det fullbokat så har vi redan uppnått en maxgräns i kapacitet.
3. För sent. Beställning måste göras senast kl 10 dagen innan upphämtning.
4. För tidigt. Det går bara att boka två månader i förväg på webbshopen.

Vad innebär att det är fullbokat?
Fullbokat betyder fullbokat för beställningar av tårtor. Vi tar med andra ord inte emot några fler beställningar till angivet datum. Vi gör inga undantag eller försöker att "klämma in" någon extra beställning. När det är fullbokat har vi inte kapacitet med vare sig tid, personal eller utrymme (t.ex. kylutrymme) för fler beställningar.

Hur gör jag om jag vill lägga till text på tårta?
Önskar du endast texttillägg på en vald tårta från vår webbshop lägger du till produkten "Tillägg: Text Banderoll" eller "Tillägg: Text Sugarpaste Bokstäver". Önskad text anger du under "Meddelande" i varukorgen. Det finns även cake toppers i form av guldiga bokstäver i kategorin för tillägg som du kan sätta på din tårta.

Kan jag beställa andra storlekar på tårtor än de som finns i webbshopen?
Ja. Mejla oss förfrågan i god tid innan för att se om vi har tid/möjlighet att ordna annan storlek än de som finns på webbshopen. Minsta storlek på tårta är 6-bitars och största 16-bitars.

Jag har ett presentkort, går det att använda som betalning i webbshopen?

Då vi endast säljer fysiska presentkort i butiken så går de dessvärre bara att lösa in i butiken/caféet. Men vill du använda presentkortet till en beställning i webbshopen så ordnar vi det, mejla i så fall oss på info@vegofika.se. 

Vilka betalalternativ finns för företag?
Om det inte är möjligt att betala med kort vid beställning i webbshopen - mejla förfrågan om beställning till info@vegofika.se. 
För kommun, region eller myndighet erbjuder vi e-faktura med 30 dagars kredittid. Ange organisationsnummer, enhet, GLN-nummer och referensnummer i ditt mejl.
För övriga företag erbjuder vi faktura via e-post med 30 dagars kredittid. Ange organisationsnummer, e-post dit fakturan ska skickas samt referens i ditt mejl.

Jag behöver avboka/ändra min beställning, vad gäller?
Villkor för avbokning eller ändring av beställning finns under "Avbokning eller ändring".

 

Senast uppdaterad: 2024-03-17