UPPHÄMTNING: TORSDAG-SÖNDAG / BUTIK: FREDAG-LÖRDAG



Frågor & Svar

Vi får mycket frågor om allt möjligt och för att underlätta har vi samlat några av de vanligaste frågorna och svaren på dessa.  

Butiken

Vart finns er butik?
Vår butik ligger vid Redbergsplatsen på Ånäsvägen 20, Göteborg. Butiken och och där man hämtar upp sin beställning äger rum i samma lokal, men har olika öppettider, se "Öppettider".

Kan jag sitta och fika hos er?
Ja! Vi har 10 sittplatser inne i butiken.

Har ni någon kundparkering?
Mellan slutet av april till juli 2022 kommer det vara fasadarbete utanför vår byggnad och möjligheten till parkering försvinner under denna period. Det går dock bra att ställa sig tillfälligt med bilen utanför lokalen om man snabbt ska in och hämta sin beställning.

Får hundar följa med in i butiken?
Ja!

Vad har ni till försäljning i butiken?
I butiken säljer vi mindre bakverk och tårtbitar (ej hela tårtor). Sortimentet varierar dag för dag, men det vi oftast har till försäljning är: dammsugare, mazariner, chokladbollar, rawbollar, rawcake-bitar, tårtbitar av olika slag samt smörgåstårtbitar. Vår meny består av varm/kall dryck, baguetter och smörgåsar. Vi har alltid något/några alternativ glutenfritt. Vi återförsäljer även veganskt godis, glass och choklad i butiken.

Säljer ni hela tårtor i butiken? 
Nej, inte i butiken. Hela tårtor förbeställs via vår webbshop där du hittar vårt ordinarie sortiment. Vårt ordinarie sortiment kan beställas fram till kl 12 två dagar innan om det inte är fullbokat. 

Kan jag ringa er?
Nej. Vi har valt att enbart ha mailkontakt med våra kunder. Vi svarar relativt snabbt på akuta frågor. Ej brådskande mejl besvaras inom 5 dagar. Måndag-onsdag har vi stängt och då kan det dröja till tidigast onsdag innan man får svar på sitt mail. Ni når oss på: info@vegofika.se

Varför har ni öppet butiken så sällan? 
Vår huvudsakliga verksamhet består i att producera tårtor på beställning. Öppettiderna för detta är därför även mer generösa (se "Öppettider".). Butiken är en sidoverksamhet som vi har öppet ibland för den som bara vill fika på plats eller köpa med sig någon tårtbit eller är nyfiken på vårt sortiment. 

Produkter/sortiment

Är allt veganskt hos er?
Ja! Allt vi säljer är 100 % veganskt.

Vad innebär det att allt är veganskt?
Allt vi säljer är helt fritt från mejerier, ägg och andra animaliska produkter. 

Har ni glutenfria alternativ?
Ja. För flera av våra produkter hittar du glutenfria alternativ i webbshopen. Observera att vi använder gluten i lokalen.

Vad betyder förkortningarna SF, GF & Raw?
SF - Sockerfritt
GF - Glutenfritt

Raw - Naturligt fri från raffinerat socker och gluten. Även all näring i tårtorna behålls och förstörs inte genom tillagning eller upphettning. Tårtan "bakas" med råa livsmedel som nötter och bär i sitt naturliga tillstånd.

Hur länge håller min tårta?
Alla våra produkter håller sig fina i ca 3 dagar om de förvaras kylt, utseendet kan dock påverkas med tiden. Flera av våra produkter går dessutom att frysa ner.

Hur förvarar jag min beställning?
Alla våra tårtor och bakverk förvaras kylt. Vissa produkter klarar någon/några timmar utanför kyl (beroende på temperaturen inomhus/utomhus).

Vad för storlek är det på era tårtor och tårtkartonger? 
Rawcake & Cheesecake 8-bitars: Tårtbricka på 18 cm packas i kartonger på 19x19 cm.
Bakade tårtor 8-bitars: Tårtbricka på 22 cm packas i kartonger på 22x22 cm.
Bakade tårtor 12-bitars: Tårtbricka på 25 cm packas i kartonger på 25x25 cm. 
Smörgåstårtor 6-bitars: Tårtbricka på 25 cm. Packas i kartonger på 25x25 cm. 
Smörgåstårtor 12-bitars: Tårtbricka på 32 cm. Packas i kartonger på 32x32x12 cm.

Vilka tårtor/bakverk går bra att frysa och tina upp?
Flera av våra tårtor och bakverk kan frysas in i några månader för att sedan tinas upp i kyl. Alla våra rawfood tårtor och bakverk fryses in och tinas upp i kyl inom en timme. Chokladtårtan och Passion de luxe går bra att frysa och tinas upp i kyl under natten. Prinsesstårta kan frysas in med risk för ändrat utseende på marsipanen som blir blank.

Jag hittar inte en produkt/tårta/bakverk som jag beställt tidigare av er, varför?
Webbshopssortimentet har sedan vår uppstart 2019 varit under konstant utveckling. Vissa tårtor har funnits med sedan start medan andra kommer och går beroende på t.ex. åtgång eller säsong. För att få hela verksamheten att fungera och hitta en balans i webbshopsbeställningar samt försäljning i butiken har vi valt att endast ha hela tårtor på webbshopen för förbeställning. Mindre bakverk som t.ex. dammsugare, tårtbitar/bakelser, smörgåsar mm säljer vi i butiken under butikens öppettider (har du valt att hämta beställning utanför butikens öppettider går det bra att handla med sig av t.ex. choklad och glass samt av de mindre bakverken som för tillfället finns i montern).

Beställningar 

Hur beställer jag?
Lägg enkelt en beställning via vår webbshop på hemsidan - se steg för steg instruktioner under "Beställning". 

Vart hämtar jag min beställning?
Upphämtning av beställningar sker i samma lokal som butiken finns, på Ånäsvägen 20 Göteborg, i närheten av Redbergsplatsen. Observera att upphämtning av beställningar har generösare öppettider än butiken, se "Öppettider".

Kan någon annan än jag själv (beställaren) hämta upp min beställning?
Ja. Namn och eventuellt ordernummer (fyra siffror) på beställningen anges då i kassan.

Jag har angett en tid för upphämtning men vill hämta tidigare/senare, hur gör jag?
Vi kommer att se till att din beställning är klar för upphämtning önskad tid. Önskar du hämta tidigare är din beställning eventuellt inte klar, fråga då oss via mail på info@vegofika.se. Är du sen till en upphämtning behöver du inte meddela oss om det inte är senare än 1 timme efter önskad tid eller om det närmar sig stängning.

Går det att få beställning levererad?
Nej, vi har ingen möjlighet att leverera, endast upphämtning på plats gäller tillsvidare.

Hur långt innan måste jag beställa?
Beställning går att lägga i webbshopen som tidigast två månader före och som senast kl. 12:00 två dagar före upphämtning. Vi rekommenderar att beställning läggs med framförhållning, då vi emellanåt blir fullbokade, speciellt vissa helger och högtider. Vid specialbeställningar, d.v.s. det som inte finns i webbshopen, eller större beställningar rekommenderas god framförhållning, mejla oss. Under "Fullbokade datum" kan man även se om vi redan är fullbokade ett visst datum, eller riskerar att bli. 

Hur vet jag om min order är mottagen och godkänd?
Du får en automatisk orderbekräftelse till din angivna e-post och det är denna som gäller (kontrollera skräppost om du inte fått någon). Skulle det vara något problem kontaktar vi dig. 

Varför går det inte att välja det datum jag vill ha i webbshopen?
Om det datum du vill ha inte går att välja i webbshopens bokningskalender kan det bero på:
1. Det är stängt (se Öppettider för upphämtning av beställning). Vi gör inga undantag för beställningar på stängda dagar. Välj i så fall ett närliggande datum, alla våra bakverk står sig fina i ca 3 dagar efter (vissa bakverk längre tid). 
2. Det är fullbokat (se Fullbokade datum). Vi gör inga undantag och "klämmer" inte in fler. Är det fullbokat så har vi redan uppnått en maxgräns i kapacitet.
3. Det är mindre än två dagar kvar. Beställning måste göras senast kl 12 två dagar före upphämtning.
4. Det är mer än två månader kvar. Det går bara att boka två månader i förväg på webbshopen.

Vad innebär att det är fullbokat?
Fullbokat betyder fullbokat för förbeställningar på t.ex. webbshopen, Vi tar med andra ord inte emot några fler beställningar till angivet datum. Vi gör inga undantag eller försöker att "klämma in" någon extra beställning. När det är fullbokat har vi inte kapacitet med vare sig tid, personal eller utrymme (t.ex. kylutrymme) för fler beställningar.

Hur gör jag om jag vill lägga till text på tårta?
Önskar du endast texttillägg på en vald tårta från vår webbshop lägger du till produkten "Tillägg: Text Banderoll" eller "Tillägg: Text Sugarpaste Bokstäver" som du finner i kategorin "Tårtbilder, Text...". Önskad text anger du under "Meddelande" i varukorgen. Det finns även cake toppers i form av guldiga bokstäver i kategorin "Cake toppers..." som du kan sätta på din tårta.

Kan jag beställa andra storlekar på tårtor än de som finns i webbshopen?
Ja. Då är det en specialbeställning, mejla oss förfrågan i god tid innan för att se om vi har tid/möjlighet att ordna annan storlek. Minsta storlek på tårta är 6-bitars och största 16-bitars.

Jag vill beställa tårta med annan fyllning/utseende än det som finns i webbshopen, hur gör jag?
Det finns inte mycket övrig tid till beställningar utöver webbshopens sortiment. Fr.o.m 16/3-2022 har vi inte möjlighet att göra specialtårtor med t.ex figurer i sugarpaste eller i en annan form etc. Detta pga att vi ofta blir fullbokade och vill ge mer utrymme för webbshopsbeställningar. Vill du endast ha en annan storlek eller byta ut fyllning från ordinarie sortiment, mejla oss förfrågan med god framförhållning.

 

Senast uppdaterad: 2022-06-19